pepatah pujangga

Kebahagiaan itu diibaratkan seperti sebatang pohon yang rendang, tempat tumbuhnya adalah jiwa dan perasaan kemanusiaan, ketakwaan kepada Allah adalah merupakan air, udara dan cahaya yang membantu pertumbuhannya..

Yusuf al-Qardawi

Tuesday, November 9, 2010

Di sebalik Musibah ada Bahagia Allah S.W.T.


Terpukul hati ini untuk berkongsi sedikit info berkenaan isu terkini akhir-akhir ini.Saya mengambil artikel dari KATA-KATA HIKMAH untuk renungan bersama.Musibah telah banyak terjadi akhir-akhir ini..Marilah kita melihatnya dengan kaca mata HIKMAH disebalik kejadian.Bahawa apapun yang telah Allah tetapkan adalah yang TERBAIK buat kita.Musibah adalah KEBAIKAN yang telah Allah bukakan di depan mata kita.Baik yang mengalami MUSIBAH atau yang tidak mengalaminya. 

Mereka yang sedang mendapat MUSIBAH adalah orang yang sdang 
diCINTAi Allah.
Barangsiapa yang dikehendaki Allah dengan keBAIKan maka ditimpakan UJIAN padanya.”  (HR. Bukhari)
“ Sesungguhnya Allah ‘Azza wajalla bila menCINTAi suatu kaum Allah mengUJI mereka. Barangsiapa berSABAR maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa BENCI maka Allah pun memBENCInya.. (HR. Tirmidzi)

Dan kita yang tidak terkena musibah telah dibukakan PINTU KEBAIKAN,Kita SADAR akan kebesaran Allah, yang kadang dilupakan hamba-Nya.Dan siapa yang PEDULI dan MEMBANTU orang yang terkena MUSIBAH,Maka merekalah orang-orang yang DIPILIH oleh Allah.Dengan memberikan MUSIBAH Allah memberikan KEBAIKAN yang banyak. 

”Boleh jadi kamu memBENCI sesuatu, padahal ia amat BAIK bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menCINTAi (menyukai)sesuatu, padahal ia amat BURUK bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS Al Baqarah : 216) 
Marilah kita memasuki PINTU KEBAIKAN yang diSAYEMBARAkan Allah...Buktikan kita adalah orang Muslim yang bersaudara !Buktikan keimanan kita di hadapan Allah S.W.T. “Kamu  TIDAK AKAN  sampai kepada keBAJIKan sehingga kamu mengINFAQkan dari apa-apa yang kamu CINTAi .”  ( QS. Ali Imran : 92 )  

Antara tindakan yang boleh diambil adalah:

Memberi BANTUAN adalah salah satu syarat kebaikan dalam beragama.  Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah dari Rasulullah sallahu alaihi wasallam, dari malaikat Jibril dari Allah Taala berfirman : "Sesungguhnya  agama ini telah Aku redhai untuk diriKu, dan tidak akan menjadi baik agama ini melainkan dengan banyak memBERI BANTUAN dan PEMURAH ( sakha') dan  berAKHLAQ BAIK, maka oleh sebab itu MULIAkanlah olehmu agama ini dengan dua  perbuatan  tersebut selama kamu menjadi pengikut agama ini. " ( HR. Thabrani)  

Islam adalah agama KASIH, jangankan membantu manusia, membantu binatang yang najis seperti ANJING pun dianjurkan dan dapat memasukkan seorang  PELACUR masuk ke dalam SURGA, sebagaimana Rasulullah 
S.A.W mengkisahkan dalam  riwayat shahih  Bukhari  dan Muslim tentang seorang Pelacur yang  masuk surga karena memberi  minum  anjing. ” Al Kisah .Pada suatu hari seorang .Pelacur melihat  seekor anjing  yang hampir  mati karena kehausan.Pelacur itu merasa kasihan  terhadap anjing  tersebut  lalu ia melepas kasutnya untuk  mengambilkan air minum dan  memberikannya kepada anjing tersebut. Allah mengampuni dosa-dosa  Pelacur  itu dan memasukkannya ke dalam surga karenamemberikan minum  kepada  anjing yang kehausan."  

Menjadi orang-orang yang diCINTAi oleh Allah subhanahu wa ta’ala. Pada suatu hari Rasululah saw ditanya oleh sahabat beliau : "Ya Rasulullah, siapakah MANUSIA yang paling diCINTAi  Allah dan  apakah perbuatan  yang paling  diCINTAi oleh Allah ?  Rasulullah menjawab : MANUSIA   yang  paling diCINTAi  oleh Allah adalah MANUSIA  yang paling BANYAK  berMANFAAT  dan berGUNA  bagi manusia yang lain;  sedangkan  perBUATan  yang paling diCINTAi Allah adalah memberikan keGEMBIRAan kepada orang lain  atau mengHAPUSkan keSUSAHan orang lain, atau melunasi hutang orang yang tidak mampu untuk membayarnya, atau memberi makan kepada mereka yang sedang kelaparan dan jika seseorang itu berjalan untuk menolong 
orang yangsedang  kesusahan itu lebih aku sukai daripada  beri'tikaf di masjidku ini selama satu bulan ." ( HR. Thabrani ).  

Hikmah disebalik Menghulurkan Bantuan :
Memberikan bantuan juga dapat memadamkan kemarahan Allah
seperti dinyatakan oleh hadits : " Sesungguhnya sedekah yang sembunyi-sembunyi akan memadamkan
kemarahan Allah, dan setiap perbuatan baik akan mencegah daripada keburukan dan silaturahim itu akan menambah umur dan menghilangkan kefaqiran dan itu lebih baik daripada membaca "la haula wa la quwwata illa bilah " padahal dengan membacanya saja akan mendapat perbendaharaan surga dan dengan berbuat baik itu juga dapat menyembuhkan penyakit dan menghilangkan kegelisahan."( HR. Thabrani ).  

Menolong orang lain juga dapat mengampuni dosa." Siapa yang berjalan untuk membantu saudaranya sesama muslim maka Allah akan menuliskan baginya suatu kebaikan dari tiap langkah kakinya sampai dia 
pulang dari menolong  orang tersebut.Jika dia telah selesai dari menolong saudaranya  tersebut,maka dia telah keluar dari segala dosa-dosanya bagaikan  dia  dilahirkan  oleh ibunya,dan jika  dia ditimpa kecelakaan (akibat menolong orang tersebut) maka dia akan dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab " ( HR. Abu Ya'la ). 

Memberikan bantuan juga dapat menolak bala, sebagaimana dinyatakan:" Sedekah  itu dapat menolak 70 pintu bala " ( HR. Thabrani ).  

Siapa yang menolong orang lain akan mendapat kemudahan di hari kiamat.
" Siapa yang memudahkan Orang  yang  lain  dari  suatu bencana  maka  Allah  akan  memudahkan kesusahannya nanti pada hari kiamat dan sesiapa yang menutup aib saudaranya di dunia,maka Allah akan  menutup aibnya di  hari kiamat, dan siapa yang membukakan kesempitan orang yang  lain  maka  Allah akan melapangkan kesempitannya di hari kiamat nanti " ( HR. Thabrani ).   

Dan sedekah juga dapat melindungi dari api neraka. 
Maimunah bin Sa'ad berkata :”Ya Rasulullah beri kami fatwa tentang sedekah.Nabi menjawab :" Sedekah itu akan menjadi hijab (dinding) dari api neraka bagi siapa yang  melakukannya  karena mengharapkan redha Allah " ( HR. Thabrani).   
Sekian.Moga kita bersama-sama menghulurkan bantuan ringankan beban.Selagi ada masa dan kekuatan marilah kita membantu mangsa-mangsa bencana alam ini.Moga kita dikalangan hamba-hamba yang bersyukur.

zamlubawi : Mari bersama berdoa akan kesejahteraan Umat Islam dari segala bencana dan malapetaka..=)

1 comment:

Fatimah Azzahra' said...

Orang-orang yang sabar berada di sisi Allah.....

Bahagiaku Bahagiamu Jua

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...